Verzekeringen

Algemeen

Wie is mijn aanspreekpunt voor de verzekeringen?

Wij zijn altijd jouw aanspreekpunt voor de verzekeringen via onze bemiddeling. Je hoeft niet zelf met de verzekeraar te bellen, dat doen wij voor je.

Hoe kan ik mijn polissen en betalingen inzien? (Digitale Polismap)

Via de Digitale Polismap – Mijn Verzekeringen kun je alle actuele polisgegevens, zoals polissen, facturen en schades 24 uur per dag inzien. De inloggegevens zijn per e-mail bij ons op te vragen.
Facturen, betalingsherinneringen en belangrijke poliswijzigingen worden door VKG rechtstreeks naar de klanten verstuurd.

Betalingen

Wanneer moet ik mijn verzekeringspremie betaald hebben?

Verzekeringen betaal je altijd vooruit, dus de verzekeringspremie moet voor het begin van de nieuwe premieperiode (maand, kwartaal of jaar) betaald zijn aan de verzekeraar.
Facturatietraject verzekeraars:

Dag 1 (factuurdatum)
Factuur voor de nieuwe premieperiode per post of e-mail ontvangen door klant
Dag 28
1e herinnering
Dag 42
2e herinnering (er is per factuurdatum geen dekking voor de verzekeringen)
Dag 56
3e en laatste herinnering (binnen 5 dagen betalen)
Dag 63
Incassobureau wordt ingeschakeld (dekking wordt 1 dag na ontvangst van de premie door de verzekeraar hersteld)

Mocht er een probleem zijn met een betaling: laat het ons op tijd weten. Dan kunnen we je in de meeste gevallen helpen.

Wat gebeurt er als ik de premie niet op tijd betaal?

Je bent zelf verantwoordelijk voor het op tijd betalen van de verzekeringspremies en het controleren hiervan. Dit klinkt streng, maar het niet op tijd betalen van verzekeringen kan vervelende gevolgen hebben: er is dan geen dekking in geval van schade.
Is de vordering uit handen gegeven aan een incassobureau dan kunnen we niets meer voor je doen en zal het je verder met het incassobureau moeten afhandelen.
Verzekeringspremies betaal je altijd aan de verzekeraars en niet aan ACS. Je betaalt alleen aan ACS als je rechtstreeks van ons een factuur voor dienstverlening ontvangt.

Schade

Hoe kan ik een schade melden?

Schades kunt u 24 uur per dag bij ons melden via de telefoon of per e-mail (backoffice@adviescentrumscheepstra.nl). U kunt ook de schade direct melden via dit online schadeformulier. Wij nemen de schade verder in behandeling en u hoort zo snel mogelijk van ons.

Waar helpen wij u mee?

ACS helpt u met de administratieve afhandeling van de schade en begeleiden u tijdens het schadeproces. Dit proces wordt verzorgd door de mensen van onze schadeafdeling bij Schadehulp. Van de schademelding tot het inschakelen van de schade-expert en het controleren van de uitkering door de verzekeraar: Schadehulp regelt het allemaal voor u.

Verzekeringen

Kan ik mijn auto uitlenen? Is diegene dan wel verzekerd?

Als u uw eigen auto aan iemand uitleent en diegene krijgt een (eenzijdige) aanrijding, valt dat onder de eigen autoverzekering. U kunt de schade niet verhalen op de aansprakelijkheidsverzekering van de lener. Schade met of door motorrijtuigen is namelijk uitgesloten van de dekking van de particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Als er sprake is van een schuldschade dan gaat de schade zelfs ten koste van uw schadevrije jaren. De premie gaat daardoor omhoog.

Schadevrije jaren. Hoe werkt dat?

Hoe langer u schadevrij auto rijdt, des te goedkoper wordt uw autoverzekering. Zolang u geen ongeval veroorzaakt, bouwt u namelijk schadevrije jaren op. Met elk jaar dat u schadevrij rijdt, krijgt u korting op de autoverzekering. Deze korting wordt bepaald aan de hand van de bonus-malus-ladder. Zo wordt u elk jaar dat u schadevrije rijdt beloond met extra korting op de autoverzekering, totdat u de maximale korting heeft behaald.

Als u een aanrijding heeft veroorzaakt of u claimt een schade die niet op een andere partij verhaald kan worden, valt u 5 treden terug op de bonus-malus-ladder. Dit betekent dat de premie van de autoverzekering flink omhoog kan gaan. Het duurt dan ook 5 jaar voordat u weer op de ‘oude’ trede bent. Hoeveel de terugval in treden precies is na een geclaimde schade kunt u terugvinden in de polisvoorwaarden.

Ik heb een tweede auto gekocht en wil de schadevrije jaren kunnen gebruiken. Hoe werkt dat?

Schadevrije jaren worden per auto en per bestuurder opgebouwd. Dit wordt door de verzekeraars nauwkeurig bijgehouden in een centraal systeem, Roy-data. U kunt de schadevrije jaren dus niet dubbel gebruiken of op twee auto’s tegelijk dezelfde schadevrije jaren opbouwen.

De enige uitzondering hierop is de 2e gezinsautoregeling. Als u een tweede gezinsauto verzekert bij dezelfde verzekeraar kunt u bij sommige verzekeraars de schadevrije jaren van de eerste auto gebruiken. Deze regeling geldt alleen voor een gezinssituatie waarbij beide kentekenhouders op hetzelfde adres ingeschreven staan. Voor bedrijven geldt deze uitzondering niet.

Schadevrije jaren opbouwen binnen een bedrijf. Hoe werkt dat?

Ik heb verschillende bestuurders die van de bedrijfsauto gebruik maken. Waar moet ik rekening mee houden? De auto zelf is via het bedrijf verzekerd en schadevrije jaren worden per auto en per bestuurder opgebouwd. Dit wordt door de verzekeraars nauwkeurig bijgehouden in een centraal systeem, Roy-data. U kunt de schadevrije jaren dus niet dubbel gebruiken of op twee auto’s tegelijk dezelfde schadevrije jaren opbouwen.

Heeft u meerdere chauffeurs op een bedrijfsauto rijden? Geef dan bij de aanvraag de gegevens van de jongste bestuurder door. De premie wordt aan de hand van de jongste bestuurder berekend. Verzekeraars vinden dat jongere bestuurder een groter risico vormen in het verkeer.

Wanneer moet ik een auto of ander getekend motorrijtuig verzekeren? (verzekeringsplicht / op naam zetten kenteken)

Zodra het kenteken op uw naam staat, moet u de auto of ander getekend motorrijtuig meteen verzekeren. Dat is zelfs wettelijk verplicht en onverzekerd rondrijden is een strafbaar feit. Als u dit vergeet of u wacht een paar dagen met het doorgeven, kan dit voor vervelende situaties zorgen: een boete van het RDW of geen uitkering bij een aanrijding. Let ook goed op als u een nieuwe auto koopt. Soms zet de garage of dealer het kenteken al op uw naam, terwijl u het voertuig pas later ophaalt.

Hoe kan ik een nieuwe auto of ander getekend motorrijtuig verzekeren?

Dit geldt alleen voor bestaande klanten: Mail het tenaamstellingsbewijs naar info@adviescentrumscheepstra.nl en u heeft voorlopige dekking op basis van onderstaande uitgangspunten. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op om de verzekering verder af te stemmen.

Personenauto's Geen voorlopige dekking mogelijk voor sportauto's (waaronder GTI, Turbo, etc), auto's voor verhuur met of zonder chauffeur, auto's voor koeriersdiensten, taxi's, lesauto's, kampeerauto's.

Scooters, motoren en motorcarriers Geen voorlopige dekking mogelijk voor scooters/motoren voor koeriersdiensten, verhuur met of zonder bestuurder en lesmotoren.

Bestelauto's Geen voorlopige dekking mogelijk voor bestelauto's voor verhuur met of zonder chauffeur, lesauto's, auto's voor koeriersdiensten en/of goederenvervoer voor derden.